Nivåsystemet for selvkjørende biler
En enkel måte for å beskrive utviklingen mot selvkjørende biler er å dele opp i ulike nivåer, fra 0 til 5, der 0 er der det til enhver tid er en menneskelig sjåfør som står bak kjøringen. Nivå 5 er der bilen selv har tatt over alle de ulike oppgavene til føreren.
Hvor er vi nå?
Selv om det snakkes mye om den hurtige avviklingen av menneskelige sjåfører, er vi ennå i dag i en situasjon der vi egentlig bare har biler på nivå 0, 1 og 2. Årsaken er at det fortsatt er mange teknologier som mangler for å gjøre transport helautomatisk.
Mens nivå 0 som nevnt er det tradisjonelle kjøresettet der en person hele tiden har ansvar og kontroll, får han eller hun på nivå 1 hjelp av systemer som kan hjelpe til med styring, bremsing eller fartsøkning med utgangspunkt i informasjon om kjøresituasjonen. På nivå 2 kommer det inn en delvis automatisering av disse funksjonene, og det er så langt vi har kommet med de bilene som finnes på veiene nå. Selv Tesla, som skryter mye av sine bilers autonome egenskaper, og vitterlig også er ledende på denne teknologien, ligger bare på nivå 2.
Hvor går vi?
I fremtiden forventes det at vi vil gå videre til nivå 3, der mennesket mer eller mindre er satt på sidelinjen, men likevel er tilgjengelig for å intervenere hvis noe ikke går som det skal. På nivå 4 vil bilens systemer selv gripe inn i slike situasjoner, og på nivå 5 har «sjåføren» i prinsippet blitt en ren passasjer.