Volvo 240 – en legende på norske veier
Volvo 240 er historie, men gud bedre for mye moro vi har hatt med den. Da den ble introdusert i 1973, var det få som forstod hvilken bil dette var. Med hissig bakhjulstrekk og V6-er med opptil 260 hestekrefter, så kunne denne pluggen skape furore.
Det er ikke uten grunn denne veteranbilen per i dag har solgt over 3 millioner eksemplarer. Men denne versjonen blir ikke produsert med det første, siste bil fra samlebåndet gikk ut i 1993. I dag ligger bruktbilprisene på rundt 200.000 kroner. Velger man et oppussingsprosjekt, ja da kommer man langt med 20-30000 kroner.
Hvordan ta vare på historien
Vi er nødt til å bevare disse bilene. Selvfølgelig er det fossildrevne biler, men det kan vi ikke tenke på i denne sammenheng. Volvo 240 er en bil man bare må få tak i. Det holder å ha en garasje. En bukk og jekk. En kompressor også er man i gang. Hvis ikke så kan man jo starte et lite verksted.
Sett i gang og Frilans Finans vil hjelpe deg med å holde orden på faktura og lønnsutbetalinger. Det er tross alt greit å ha noen til å mekke på bilene. En rekke med skinnende Volvo 240 vil garantert la høre fra seg. Finn Volvo 240 i Norge eller i nabolandene. De kan innføres og bli et nytt hobbyprosjekt.
Hvorfor ta vare på historiske biler
Den store grunnen til at vi skal ta vare på Volvo 240 og andre lignende klenodier er at de er i ferd med å forsvinne. Ikke bare av rust forårsaket av norske saltede veier, men også fordi det blir færre av dem. Noen trenger et kraftig ansiktsløft, andre trenger bare å bytte noen plugger og kjøleanlegg.
Vi må også huske på hvordan vi levde før i tiden, og om noen år er 1980-tallet veldig nærme i gamle dager. Pussing av veteranbiler har fått en virkelig stor renessanse, både fordi vi går over til elektriske biler, og fordi folk vil kjenne eksos og olje-stank. Volvo 240 er kanskje den mest legendariske av dem alle, men den er ikke alene.